Näide: Taristu klassifitseerimine
Allolevalt teeme läbi põhimõttelise klassifitseerimise taristu näitel, kus valime ühe komponendi, ühe tehnilise süsteemi (koos funktsionaalse süsteemi viitetunnusega) ning ka ehitatud ruumi ja ehitise kui terviku näite. Siinkohal on kaasatud allalaadimissektsioonis toodud Autodesk Civil 3D malli (*.dwt laiendiga, kust on üle tõmmatud eelnevalt kirjeldatud omadused). Lisaks on kasutusel CCI-EE rakendustabel, kus on toodud tüübid/alatüübid, mida klassifitseerimisel kasutatakse.
Märkus. CCI-EE rakendustabeli tüübid/alatüübid peavad lähtuma ühetaolisest reeglistikust, nt eristuvast funktsioonist, mida element täidab või muust, eristuvast aspektist. Tüüpe/alatüüpe saab alati täpsustada toote spetsiifiliste omadustega (lisaomadused), mistõttu CCI-EE rakendustabeli tüüpe/alatüüpe ei tohi vaadata toote/tootja või liiga spetsiifilise omaduse kontekstis. Samas mõnel juhul võib eristuvaks tüübiks/alatüübiks olla materjali kontekst kui selline eristamine on väga põhimõtteline (nt keskkonna aspekt). Siin toodud CCI-EE rakendustabel on tellijate ülene ehk siis kui rakendustabeleid vaadata ühe konkreetse tellija näitel, siis ilmselgelt ei vaja ta kõikide CCI põhiklassifikaatorite laiendamist tüüpideks/alatüüpideks, vaid piirduda vaid talle oluliste osadega.
Laadi alla siin näites kasutatud Autodesk Civil 3D näidismudel (2023 versioon):
BridgeComponents-EST-C3D2023_CCI-EE-2023.04.0.1.dwg
Märkus. Näidisfail on hetkel klassifitseeritud vaid allpool toodud näidete mahus. Tegemist ei ole 100% korrektselt modelleeritud failiga, mistõttu keskenduda tasub lihtsalt üksikutele komponentidele, mida allolevates näidetes klassifitseeritud.
Komponendi klassifitseerimine
Peale CCI-EE klassifitseerimisega seotud omaduste üle tõmbamist aktiivsesse projekti, kuvatakse need Properties dialoogi Extended Data paanil. Samas tuleb rõhutada, et hilisema lisamisega tuleb vastavad omaduste grupid kaasata objektidele läbi Add Property Sets dialoogi. Mall kaasab ühte omaduste gruppi nimetusega A010_AdminCCI. Vaatame näitena sõidutee pealmise, katendikihi klassifitseerimist CCI-EE järgi.

Pinna (Surface) kui komponendi näitel käime seega läbi eelneval pildil toodud omadused (konstruktsioonikihti võib esitada ka Solid komponendina, mis on tuletatud Corridor mudeli kihist):
- AC175_cciCOcode – katendikihi põhiklassifikaator (CCI-EE <CO> tabelist). Sellele ei või lisada juurde muid tähti/numbreid. Antud näites kui: NCA
Märkus. Pane tähele, et selle me valime sektsioonis CLASSIFICATION. Kuna tegemist on komponendiga, siis vaid komponendi mahus (ja mitte näiteks ehitise mahus).

- AC180_cciCOterm – põhiklassifikaatorit toetav mõiste tekstina (CCI-EE <CO> tabelist). Antud näites kui: Sillutis. Pane tähele, et seda vaikimisi Properties paletil ei kuvata, küll on aga seda näha Select Classification dialoogis. Soovi korral saab selle omaduse lisada A10_Administratiivne andmemalli juurde.
Sisuliselt sellega piirdub klassifitseerimise põhitasand, ja järgneb selle täpsustamine viitetunnustena, kuhu kaasatakse muuhulgas sillutiskihi unikaalne ID, tüübi ID aga ka seotus näiteks sõidutee tehnilise süsteemi tüübi, unikaalse ID-ga ja sealt edasi kuni soovitud peatasandini (funktsionaalne süsteem, ehitis, ehitatud ruum, ehituskompleks).
- AT800_TypeNumber – see esitab tüübi numbrit, mis tuleneb tüüpide tabelist (CCI-EE rakendustabel, mis on eraldiseisev CCI-EE üldtabelist ja võib olla projekti / tellija põhine). Näiteks, siin näites kirjutame sillutise osas väärtuse 21, mis viitab, et tegemist on bituumenkulumiskihiga.

- AT850_TypeDesignation – see omadus lähtub kahest eelnevast – tüübi numbrist ning komponendi või elemendi klassifikaatorist (seega siin näites kui: NCA21). See omadus on oluline kui soovitakse eraldiseisvalt omada parameetrit, mis keskendub tüübi aspektile. Seda omadust ei ole vaja olukorras kui soovitakse liikuda kohe viitetunnuse juurde, mis samuti sisaldab tüübi kirjelduse osa (vt allpool). Aga seda omadust saab muuhulgas kasutada tähise paigutamiseks joonisele.
- AJ125_IDNumber – see omadus on seotud elemendi tüübiga/alatüübiga, tuues sisse konkreetse tüübiga/alatüübiga seotud elemendi unikaalsuse. Seega tasub rõhutada, et see ID ei ole üksinda unikaalne üle terve ehitise / projekti, vaid see on unikaalne seotud elementide süsteemis (unikaalne mingis teelõigus olevate tüüpsete konstruktsioonikihtide ulatuses või unikaalne mingi ruumi käsitluse mõttes (piketaaživahemikena jagatud) – seetõttu saame seda numbrit ka vahemikuna 01-99 vaadata, vastasel juhul jääks nendest kohtadest väheks kui vaadata keerukamat sõidutee süsteemi, milles võib üksikuid, ühe ja sama tüübiga komponente olla sadades). Siin näites kui väärtus: 01
- AR200_Viitetunnus – see omadus võtab kokku klassifikaatori, tüübi tunnuse ning ID ja seda kirjutatakse lähtuvalt CCI-EE juhendis toodud skeemi järgi. Järjekord on: CCIkood+IDnumber % CCIkood + tüübi number, arusadavalt viimane osa on meil olemas ka AT850_TypeDesignation omadusena. Seega meie näites: NCA01%NCA21 (% tähistab seda osa, kust algab tüübile viitamine, vt CCI-EE juhendit).
- AM945_MitmikViitetunnus – antud näites on see täitmata, kuna sõidutee kihiga ei ole seotud teist alamkomponenti (nt sõiduteel olevale märgistusele viitamine).
- AR225_Viitetunnusryhm – siin väljal saavad kokku käesoleva komponendi viitetunnus (AR200_Viitetunnus) ning sellest kõrgemal paiknevad viitetunnused (sellest ka nimetus – viitetunnusrühm). Näiteks komponendi juures tuleb siia sõidutee kui koridormudeli viitetunnus (kui tehniline süsteem, kui funktsionaalne süsteem) ning lisaks saab panna ka ehitise ning ehituskompleksi osad. Antud näites täidetud kui:
-A1001.AA1001.NCA01%NCA21 (vaata kirjeldust allosas, mis puudutab tehnilist/funktsionaalset süsteemi, kuna see osa peab tulenema just selle sõidutee küljest/viitetunnuselt, kuhu antud juhul konstruktsioonikiht kuulub). Pane tähele, et viitetunnusrühma võib esitada ka “väiksemate ampsudena”, näiteks ilma ehitiseta/ehituskompleksi osata. CCI-EE juhend kirjeldab, millal kasutada “-” märki ja millal “+” märki. Lisaks võime soovida viitetunnusega refereerida ruumi viitetunnusele (ruum kui liiklusruum, ruum kui töötsoon). Kusjuures eristada tuleb “paigutuse” või siis “asukoha” konteksti. Näiteks liiklusmärgi juures räägime pigem paigutuse kontekstist. Samas kui liiklusruumis olev komponent võib olla viidatud kui asukoha kontekstist (sellisel juhul kasutatakse “++” ehk kahekordset plussmärki). Ühe omaduse alla võib lisada ka mitu viitetunnusrühma aga sellisel juhul tuleks need eristada “/” märgiga:
-A1001.AA1001.NCA01%NCA21/+<CS>FAA$$$$
Märkus. Liiklusruumile viitamine (FAA) on lisaviitamine, seetõttu “/” vaheeraldusmärk ja kasutame ka tabeli viidet <CS>, et piiritleda, et räägime just ehitatud ruumi koodiosast (pole mõtet hakata uuesti kirjutama kogu sellele järgnevat, ehituselemendiga ning “-” märgiga eristatud osa uuesti, kuna see on eespool juba lisatud. Sellisel juhul on mõistlik kasutada tabeli viidet. Teiselt poolt saaksime need integreerida ka ühe koodi alla, kus alustame “+” märgiga ning toome mängu nii ehitatud ruumi, ehituskompleksi, ehitise ja seejärel juba “-” märgiga osa (nii nagu kirjeldatud ka CCI-EE juhendis). Samas on olnud juttu, et viitetunnusrühma esitust tuleks vaadata infoedastuse mallist lähtuvalt. Ja mõnikord töötab jupitamine paremini kui ühe rivina kirjutamine.
Tehnilise süsteemi klassifitseerimine
Allpool on valitud koridorobjekt (ingl Corridor), milles olevat bituumenkulumiskihi oleme eelnevas sektsioonis klassifitseerinud. Vaatamegi üle, mis omadused tuleb koridori kui tehnilise süsteemi juures täita (minimaalselt).

- AC165_cciCTcode – koridori kui terviku põhiklassifikaator (CCI-EE <CT> tabelist). Sellele ei või lisada juurde muid tähti/numbreid. Siin märgitud kui: AA
Märkus. Pane tähele, et selle me valime sektsioonis CLASSIFICATION. Kuna tegemist on tehnilise süsteemiga, siis vaid tehnilise süsteemi mahus (ja mitte näiteks ehitise mahus, ega ka mitte komponendi mahus).
- AC170_cciCTterm – põhiklassifikaatorit toetav mõiste tekstina (CCI-EE <CT> tabelist). Antud näites kui: Katendisüsteem. Pane tähele, et seda vaikimisi Properties paletil ei kuvata, küll on aga seda näha Select Classification dialoogis. Soovi korral saab selle omaduse lisada A10_Administratiivne andmemalli juurde.
Sisuliselt sellega piirdub klassifitseerimise põhitasand, ja järgneb selle täpsustamine viitetunnustena, kuhu kaasatakse muuhulgas tehnilise süsteemi unikaalne ID, tüübi ID aga ka seotus näiteks funktsionaalse süsteemiga või ka sealt edasi (ehitis, ehitatud ruum, ehituskompleks).
- AT800_TypeNumber – see esitab tüübi numbrit, mis tuleneb tüüpide tabelist (CCI-EE rakendustabel, mis on eraldiseisev CCI-EE üldtabelist ja võib olla projekti / tellija põhine). Näiteks, siin näites kirjutame koridori osas väärtuse 10, mis viitab, et tegemist on sillutussüsteemiga, mis moodustab transpordiala.

- AT850_TypeDesignation – see omadus lähtub kahest eelnevast – tüübi numbrist ning tehnilise süsteemi klassifikaatorist (seega siin näites kui: AA10). See omadus on oluline kui soovitakse eraldiseisvalt omada parameetrit, mis keskendub tüübi aspektile. Seda omadust ei ole vaja olukorras kui soovitakse liikuda kohe viitetunnuse juurde, mis samuti sisaldab tüübi kirjelduse osa (vt allpool). Aga seda omadust saab muuhulgas kasutada tähise lisamisel joonisele.
- AJ125_IDNumber – see omadus on seotud elemendi tüübiga/alatüübiga, tuues sisse konkreetse tüübiga/alatüübiga seotud elemendi unikaalsuse. Seega tasub rõhutada, et see ID ei ole üksinda unikaalne üle terve ehitise / projekti, vaid see on unikaalne seotud elementide süsteemis (unikaalne mingis funktsionaalses süsteemis olevate tehniliste süsteemide ulatuses või mingi ruumi ulatuses). Siin näites kui väärtus 01.
- AR200_Viitetunnus – see omadus võtab kokku klassifikaatori, tüübi tunnuse ning ID ja seda kirjutatakse lähtuvalt CCI-EE juhendis toodud skeemi järgi. Järjekord on: CCIkood+TypeNumber+IDnumber, arusadavalt esimene osa on meil olemas ka AT850_TypeDesignation omadusena. Seega meie näites: AA1001 (juhul kui ID-d pole veel määratud võib see olla esitatud ka kui AA10$$, kus $$ tähistavad ID väärtuse kohahoidjat).
- AM945_MitmikViitetunnus – antud näites on see täitmata, kuna tehnilise süsteemiga (koridoriga) ei ole seotud teist alamsüsteemi (nt võime soovida AA10 juures viidata selle maa-alusele süsteemile, kui koridori konstruktsioonisüsteemi, näiteks AA10.BA10 – BA10 tuleb siis omaette tüübi/alatüübi nimekirjast).

- AR225_Viitetunnusryhm – siin väljal saavad kokku käesoleva komponendi viitetunnus (AR200_Viitetunnus) ning sellest kõrgemal paiknevad viitetunnused (sellest ka nimetus – viitetunnusrühm). Näiteks tehnilise süsteemi juures lisame funktsionaalse süsteemi tüübi/ID ning lisaks saab panna ka ehitise ning ehituskompleksi osad. Antud näites täidetud kui:
-A3201.AA1001 (kaasatud on ka funktsionaalse süsteemi tüüp/alatüüp A32 ning selle unikaalne ID kui 01).

Ehitatud ruumi klassifitseerimine
…
Ehitise klassifitseerimine
Autodesk Civil 3D näitel peaks ehitise või ehituskompleksi esitamiseks tekitama omaette üldise komponendi, mis justkui määratleb ehitise ulatuse. Selleks võib olla ka grupp funktsionaalseid süsteeme, kuid oluline, et meil tekib võimalus eraldiseisvalt ehitist kui tervikut määratleda. Näiteks ei ole õige, et hakkasime seda lisama duublina sama elemendi juures, kus klassifitseerime komponenti või tehnilist süsteemi. Teisisõnu, alloleval pildil esitatud sektsioonis CLASSIFICATION on küll rida ehitise määratlemiseks, kuid seda dialoogi osa kasutame n-ö ühekordselt (ainult komponendi, ainult tehnilise süsteemi jne osas) ja viitetunnusrühmas saame mängu tuua teised tasandid (sh ehitise). Vastasel korral tekib põhiklassifikaatoreid topelt (erineval tasemel) ja seega ei ole info edastamisel lihtne aru saada, mida ühe või teise komponendiga mõeldakse.

Märkus. Kui korraks tagasi minna ehituskomponendi / tehnilise süsteemi juurde, siis ehitise/kompleksi CCI-EE koodi võime lisada ka seal olevale viitetunnusele. Sellisel juhul peame seda tegema iga üksiku komponendi juures, et tagada andmete esitamise ühetaolisus. Kasutada võib nii ühe jutina kirjutamist (vt CCI-EE juhendit) kui ka üksikute koodijuppide eraldamist “/” vahemärgiga.
Konteksti andmiseks on aga ka visuaalselt hea näidata, kuidas projekt on osadeks (ehitisteks) jagatud. Seega on allpool tehtud üldine geomeetriline objekt, mis võtab kokku konkreetse sõidutee ehitise (omaette ehitis on näiteks sild/viadukt ja selle jaoks teeksime teise mahulise objekti silla/viadukti ümber). Seejärel on täidetud selle kohta ehitise ja viitetunnuse tarvis ka ehituskompleksiga seotud infoväljad.

- AC145_cciCEcode – ehitise kui sõidutee klassifikaator (CCI-EE <CE> tabelist). Sellele ei või lisada juurde muid tähti/numbreid. Siin märgitud kui: RA
- AC150_cciCEterm – ehitise kui sõidutee klassifikaatorit toetav mõiste (CCI-EE <CE> tabelist). Eraldisesivalt kuvatud ei ole, kuid näha CLASSIFICATION sektsiooni valikus ning võib välja tuua ka omaette omadusena A010_Administratiivne andmemallis. Siin näites: Sõidutee
- AC135_cciCCcode – ehituskompleksi klassifikaator (CCI-EE <CC> tabelist). Sellele ei või lisada juurde muid tähti/numbreid. Siin märgitud kui: R. Seda me ei täida omaette omaduse juures, aga kasutame viitetunnusrühmas: R$$$$.RA$$$$
- AC140_cciCCterm – ehituskompleksi klassifikaatorit toetav mõiste (CCI-EE <CC> tabelist): Liikluskompleks. Seda ei ole esitatud omaette omadusena.
Pane tähele, et tüübi numbrit ja ID numbrit ei ole hetkel teada, mistõttu on need osad märgitud kui $$ ehk numbrilised kohahoidjad. Samas kui täitmata teksti osas on märge # (seotud tüübi mõistega).
Sellega oleme esitanud klassifitseerimisloogika näite Autodesk Civil 3D baasil. On selge, et komponente on erinevaid ja seega tuleb eelnevalt käsitletud põhimõtteid kasutada ka teiste objektide klassifitseerimisel. Tarkvaralist spetsiifikat ja mallide ülesehitust on kirjeldatud hilisemas sektsioonis.